Rennen voor een niet-renner

Rennen voor een niet-renner


Rennen, een begrip dat drie maanden geleden niet in mijn vocabulaire thuishoorde. Terwijl sommige van mijn sportieve vrienden rennend door het leven gaan, deed ik dat liever sjokkend. En dat beviel me prima. De enige reden die ik kon vinden om ergens een sprintje naartoe te trekken, was een mogelijke trein die ik zou missen of een supermarkt die bijna dichtging. Een sportief persoon, dat was ik niet.

Totdat ik voor de zoveelste keer in een foodcoma op de bank lag en ik me realiseerde dat ik áltijd moe ben. Naast eten vind ik slapen één van de fijnste dingen om te doen. Een dutje –liever powernap genoemd- vind ik heerlijk.  Maar een wijs persoon vertelde me eens dat je ook meer energie kunt krijgen door te sporten. Daarom besloot ik om te gaan hardlopen.

Het beginnershuppeltje
Dat ik niet meteen een marathon zou lopen, vond ik meer dan logisch. Een rondje van 3 kilometer? Dat vond ik wel aannemelijk. Vol goede moed begon ik met rennen. ‘Dit lukt prima’ zei ik na een paar minuten tegen mezelf. Trots rende ik verder en keek voldaan om me heen. Na een poosje was ik toch wel benieuwd hoeveel kilometers ik er al op had zitten. Nieuwsgierig keek ik naar mijn telefoon.  Op het schermpje stond: 0,67km. NOG MAAR 0,67KM. Hoe dan?! Verbaasd keek ik achter me. Verhip! Mijn vertrekpunt was verdikkie nog steeds in zicht. Een stuk minder positief ingesteld ging ik –seconden tellend- verder met rennen. De enige gedachte die ik nog had was de terging die het rennen met zich meebrengt. Na 1,5 kilometer lag ik huilend naast de kant van de weg. WAT EEN HEL.

Veelgemaakte fouten
Nu –na een paar weken trainen- lukt het me –ongeveer- om 3 kilometer te rennen. Of ik hardlopen leuk vind? NEE. Maar ik moet toegeven dat ik me wel heel trots voel wanneer ik het presteer om weer net iets langer te hardlopen dan ik de dag daarvoor deed. Wat heb ik in de tussentijd geleerd waardoor mijn prestaties verbeteren:

Je bent niet meteen een topatleet
Je moet je conditie opbouwen. Begin langzaam en leg de lat hoger naarmate je al meer hebt getraind.(En accepteer dat je het hardlopen niet meteen leuk zal vinden.) Ren eerst op je langzaamste comfortabelste snelheid.

Draag de juiste schoenen
Jouw afgetrapte Vans-schoenen die nu als sportschoenen fungeren, kun je beter niet dragen tijdens het hardlopen. De kans op blessures wordt veel groter als je niet de juiste schoenen draagt. Draag daarom goede sportschoenen.

Neem pauzes
Is je hartslag te hoog? Ren dan langzamer. Heb je behoefte aan een pauze? Neem een pauze. Hierdoor voorkom je dat je jezelf te hard pusht of dat je een blessure oploopt. Een pauze nemen, betekent niet dat opgeeft. Je doet ’t gewoon even rustig aan.

Drink genoeg
Neem altijd water mee als je gaat hardlopen. Een goede regel –om genoeg te drinken, dus niet alleen tijdens het hardlopen- is om de helft van je lichaamsgewicht in onzen te drinken. (Stel je weegt 75 kilo. Dan moet je 37,5 ons drinken. Wat 3,75 liter is.

Wat zijn jouw tips om je hardloopprestaties te verbeteren?

+ There are no comments

Add yours